Przestrzeganie diety śródziemnomorskiej i przetrwanie w populacji greckiej

Przestrzeganie diety śródziemnomorskiej może poprawić długowieczność, ale istotne dane są ograniczone. Metody
Przeprowadziliśmy prospektywne badanie populacyjne obejmujące 22 043 osoby dorosłe w Grecji, które ukończyły obszerny, zatwierdzony kwestionariusz dotyczący częstotliwości żywności w linii podstawowej. Przestrzeganie tradycyjnej diety śródziemnomorskiej zostało ocenione za pomocą 10-punktowej skali śródziemnomorskiej, która uwzględniała istotne cechy tej diety (zakres wyników, od 0 do 9, przy czym wyższe wyniki wskazują na większą przyczepność). Zastosowaliśmy regresję proporcjonalnych zagrożeń, aby ocenić związek między przestrzeganiem diety śródziemnomorskiej a śmiertelnością całkowitą, a także śmiertelność z powodu choroby niedokrwiennej serca i umieralności z powodu raka, z uwzględnieniem wieku, płci, wskaźnika masy ciała, aktywności fizycznej poziom i inne potencjalne czynniki zakłócające.
Wyniki
W trakcie mediany 44 miesięcy obserwacji odnotowano 275 zgonów. Większy stopień przestrzegania diety śródziemnomorskiej wiązał się ze zmniejszeniem całkowitej śmiertelności (skorygowany współczynnik ryzyka dla śmierci związany z dwupunktowym przyrostem w wyniku diety śródziemnomorskiej, 0,75 [95-procentowy przedział ufności, 0,64 do 0,87]). Odwrotne skojarzenie z większym przestrzeganiem tej diety było widoczne zarówno w przypadku śmierci z powodu choroby wieńcowej (skorygowany współczynnik ryzyka, 0,67 [95-procentowy przedział ufności, 0,47 do 0,94]), jak i śmierć z powodu raka (skorygowany współczynnik ryzyka, 0,76 [95% przedział ufności, 0,59 do 0,98]). Związki pomiędzy poszczególnymi grupami żywnościowymi przyczyniającymi się do wyniku diety śródziemnomorskiej i całkowitej śmiertelności na ogół nie były znaczące.
Wnioski
Większe przestrzeganie tradycyjnej diety śródziemnomorskiej wiąże się ze znacznym zmniejszeniem całkowitej śmiertelności.
Wprowadzenie
W wielu badaniach oceniano związki między grupami żywności, żywnością lub substancjami odżywczymi i chorobami przewlekłymi, a stopniowo pojawiała się zgoda co do roli czynników odżywczych w etiologii tych chorób.1,2 W ciągu ostatnich 10 lat kilka grup badaczy próbowali zidentyfikować wzorce żywieniowe związane ze zwiększoną długowiecznością.3-14 Ponieważ w badaniach tych wykorzystano dane zebrane dla innych celów, zazwyczaj nie obejmowały one populacji ogólnej lub nie miały wystarczających informacji do kontrolowania poboru energii lub aktywności fizycznej, dwa zmienne, które są kluczowe w badaniach diety.15 Ponadto, zamiast stosowania podejścia a priori, które opiera się na wcześniejszej wiedzy na temat wpływu różnych składników diety na zdrowie, badania związków między dietą a chorobą9,1, 16-21 miały tendencję do zastosować techniki a posteriori, 22 ze schematami żywieniowymi ustalonymi metodami opartymi na obserwowanych korelacjach między zmiennymi dietetycznymi.2 3
Tradycyjna dieta śródziemnomorska charakteryzuje się wysokim spożyciem warzyw, roślin strączkowych, owoców i orzechów oraz zbóż (które w przeszłości były w dużej mierze nierafinowane) oraz wysokiego spożycia oliwy z oliwek, ale niskiego spożycia nasyconych lipidów, umiarkowanie wysokiego spożycia ryb (w zależności od bliskości morza), niskie lub umiarkowane spożycie produktów mlecznych (a następnie głównie w postaci sera lub jogurtu), niskie spożycie mięsa i drobiu oraz regularne, ale umiarkowane spożycie etanol, głównie w postaci wina i ogólnie podczas posiłków.24 Dowody ekologiczne sugerujące korzystne efekty zdrowotne diety śródziemnomorskiej wyłaniają się z klasycznych badań nad Keys.25 Trichopoulou i wsp. 6 mają ilościowe przestrzeganie diety śródziemnomorskiej w kategoriach dziewięciopunktowa skala
[hasła pokrewne: rola aktywności fizycznej, dermapen przeciwwskazania, lekarz z mongolii kraków ]
[więcej w: sprawdzenie kolejki do sanatorium, świerzbiączka guzkowa, gumtree bydgoszcz ]